Zedenleer


In de lessen niet-confessionele zedenleer zetten we de kinderen ertoe aan vrij en zelfstandig te denken en te handelen. De lessen willen een ontdekkingstocht zijn naar zichzelf, de anderen en de wereld om ons heen.

Het doel hiervan is dat de kinderen zichzelf beter leren kennen naast wat andere mensen denken en doen, en vooral ook waarom. Zodat ook het nadenken over hoe wil ik zelf zijn en hoe wil ik handelen, alsook met anderen op een fijne manier omgaan en samenleven, wordt gestimuleerd. De lessen krijgen telkens vorm vanuit het vrijzinnig-humanistisch idee , d.w.z. gevrijwaard van godsdienstige voorschriften en/of geloof in een god doch gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en feiten waarbij de mens telkens een centrale plaats toegewezen krijgt.

Werkmethodes:

Aan de hand van concrete situaties of verhalen die aansluiten bij de leefwereld van het kind, kunnen ze zich inleven in de gedachten en gevoelens van anderen. Ze leren ook hun eigen gevoelens en gedachten onderzoeken.

Via allerlei gespreksvormen leren ze dat niet iedereen dezelfde mening heeft, leren ze de mening en argumenten van anderen kennen en leren ze vrij en zelfstandig denken.

Diverse werkvormen zoals het gebruik van werkblaadjes, creatieve opdrachten, (samen)spel, het delen van een ervaring en/of een gevoel, het aanbieden van inlevingsmomenten en gestaafde feiten of onderzoek, creatieve opdrachten, enz.  willen een hulp zijn bij het leren van zich zowel verbaal als niet-verbaal uitdrukken en handelen naar eigen inzichten.

Evaluatie:

Hoewel de lessen zedenleer zeker en vast een bron van kennis zijn, focust het rapport zich vooral op de groei van uw kind in sociale vaardigheden, maatschappelijk aanvaardde attituden, het kritisch denken, medewerking en inzet in de lessen zedenleer.

Juf Vera