In
de lessen niet-confessionele zedenleer zetten we de kinderen ertoe aan vrij en
zelfstandig te denken en te handelen. De lessen willen een ontdekkingstocht
zijn naar zichzelf, de anderen en de wereld om ons heen.
Het
doel hiervan is dat de kinderen zichzelf beter leren kennen naast wat andere
mensen denken en doen, en vooral ook waarom. Zodat ook het nadenken over hoe
wil ik zelf zijn en hoe wil ik handelen, alsook met anderen op een fijne manier
omgaan en samenleven, wordt gestimuleerd. De lessen krijgen telkens vorm vanuit
het vrijzinnig-humanistisch idee , d.w.z. gevrijwaard van godsdienstige
voorschriften en/of geloof in een god doch gebaseerd op wetenschappelijk
onderzoek en feiten waarbij de mens telkens een centrale plaats toegewezen
krijgt.
Werkmethodes:
Aan
de hand van concrete situaties of verhalen die aansluiten bij de leefwereld van
het kind, kunnen ze zich inleven in de gedachten en gevoelens van anderen. Ze leren ook hun eigen gevoelens en
gedachten onderzoeken.
Via
allerlei gespreksvormen leren ze dat niet iedereen dezelfde mening heeft, leren
ze de mening en argumenten van anderen kennen en leren ze vrij en zelfstandig
denken.
Diverse
werkvormen zoals het gebruik van werkblaadjes, creatieve opdrachten,
(samen)spel, het delen van een ervaring en/of een gevoel, het aanbieden
van inlevingsmomenten en gestaafde feiten of onderzoek, creatieve opdrachten,
enz. willen een hulp zijn bij het leren van zich zowel verbaal als
niet-verbaal uitdrukken en handelen naar eigen inzichten.
Evaluatie:
Hoewel
de lessen zedenleer zeker en vast een bron van kennis zijn, focust het rapport
zich vooral op de groei van uw kind in sociale vaardigheden, maatschappelijk
aanvaardde attituden, het kritisch denken, medewerking en inzet in de lessen
zedenleer.
Juf Vera