Islam


Wat doen we in de islamles?

Islam betekent overgave aan Allah. Wie zich overgeeft aan Allah is een moslim. Een moslim getuigt dat er geen god is die aanbeden mag worden dan Allah en dat de profeet Mohammed Zijn laatste boodschapper is.

De islamlessen bestaan uit verschillende onderdelen: geloofsleer, aanbidding, het leven van de profeet Mohammed, Koran, zedelijkheid en godsdienst en cultuur.

-In de lessen geloofsleer, leren we Allah beter kennen, Zijn Schepping, Zijn profeten en Boeken, enz. 

-Hoe en waar we Allah aanbidden, leren we in de lessen aanbidding, maar ook hoe en waar anderen bidden. 

-De profeet Mohammed is een groot voorbeeld voor ons, dus moeten we weten hoe hij leefde en wie zijn familie was. Dan kunnen we beter vergelijken hoe ons gedrag is en hoe wij omgaan met onze familie en omgeving. 

-In de Koranlessen is het niet de bedoeling veel Koranverzen te memoriseren, maar dat we leren wat er in de Koran staat, wat de hoofdstukken betekenen die we uit het hoofd zouden moeten kennen en hoe moslims volgens de Koran leven. 

-Zedelijkheid is in elke levensbeschouwing heel belangrijk. Hoe we met elkaar omgaan, familiebanden, ziekenbezoek, armen en mensen in nood. Maar ook over onze speciale dagen.

Godsdienst en cultuur is onze relatie met andere godsdiensten, omgeving, het milieu. Deze lessen worden deels samen met de andere levensbeschouwelijke vakken gegeven (zoals bv “de berenklas”).
De islam les heeft vooral als doel, de leerlingen op een speelse en creatieve manier liefde voor hun godsdienst in te planten, een warm hart voor hun profeet en nieuwsgierigheid om meer te leren over de islam in relatie tot de wereld.

Juf
Khadija-Ann

Bekijk zeker ook mijn nieuwe website!





Kroepoek en saté 

De laatstse les voor de kerstvakantie speelden we met het 1e en het 2e ljr samen met onze vriendjes van Zedenleer rond het boek: Kroepoek en Saté.

We vonden het allemaal superleuk!!

Tot volgend jaar!!!!!

Kijk maar naar de foto's hier











AVS op bezoek - 10/11/'16


Op 10 november 2016 kregen de leerlingen van de 3e graad AVS-nieuwsdienst op bezoek.
Via deze link te bekijken vanaf de 3e minuut


Wij spelen samen

We leren de voorwaarden voor het gebed. Zoek de fout!


Voor meer foto's klik hier





Welkom Ramadan '16

Ik schrijf dit naar aanleiding van de bezorgdheden in de media en collega’s op andere scholen, in verband met moslimleerlingen in het lager onderwijs die mee vasten.
Vorige jaren viel de maand Ramadan tijdens de schoolvakanties. De volgende jaren zal de ramadan tijdens het schooljaar zijn.
De allereerste Koranverzen die geopenbaard werden, gaan over het belang van studie. Studeren kun je pas als je lichaam in optimale conditie is.
In de Koran staat dat Allah niemand belast boven zijn vermogen. Achttien uren vasten is lastig voor een volwassen, maar boven het vermogen van een kind.
De profeet Mohammed zei dat islam de religie is van gematigdheid.
Kinderen zijn geen kleine volwassenen, zij hebben hun volledige nachtrust en meerdere maaltijden nodig om te groeien en in optimale conditie te zijn om te studeren.
Daarom zijn kinderen vrijgesteld van het vasten.
Het vasten is één van de 5 zuilen waarop de geloofspraktijk gesteund is, dus is het belangrijk dat de kinderen er naartoe leven om ooit deel te nemen. Zij zien de volwassenen in hun geloofsgemeenschap vasten en willen die, zoals elk kind, imiteren.
De kinderen leren in de islamles hoe ze op hun niveau kunnen vasten door:  geen ruzie te maken, goede daden te doen, een Koranvers in te studeren, hun gebed te oefenen, niet te snoepen en als ze het echt willen en mogen, in het weekend eens proberen om enkele uurtjes niets te eten.
Ik vind het belangrijk dat de leerlingen de geloofspraktijk niet als lastig of moeilijk ervaren. Ze leren wat het geloof inhoudt, maar tegelijk dat ze in alle vrijheid keuzes kunnen maken volgens hun mogelijkheden en inzichten. Zij leren ook dat ze degene die andere keuzes maken niet mogen beoordelen of veroordelen.
In de media werd verteld dat er kinderen zijn die elkaar aansporen om te vasten, terwijl ouders niet op de hoogte zijn. Het is daarom belangrijk om de klasleerkracht te verwittigen.


Juf Ann


Spreekbeurt

De leerlingen van de 3e graad maakten een spreekbeurt over de profeten in de Koran.
Elke leerling bereide een spreekbeurt over een profeet voor.
De leerlingen waren vrij in hun keuze over de manier waarop zij dit naar voor brachten.
Sommigen maakten een Powerpointpresentatie, anderen gaven achteraf een quiz of een woordzoeker.
We mochten zelfs proberen om zelfgemaakte kleivogeltjes opnieuw leven in te blazen zoals de profeet °Isa (Jezus).

Voor meer foto's klik hier

Offerfeest 

Feesten doe je niet alleen.

Daarom maakten we hapjes en een appelthee voor onze vriendjes.
Zij kennen het offerfeest niet, dat is nieuw voor hen.
Daarom vertelden we eerst waarom we offerfeest vieren.

Het was vooral gezellig samen.

Voor meer foto's kijk hier





Een geschenk voor offerfeest


Bij feesten horen geschenkjes.

Wij kregen hulp van een echte bakker om marsepeinen schaapjes te maken.
De leerlingen van de 1e graad waren op boerderijklas (die konden echte schaapjes knuffelen).

De kinderen die niet mee waren, kwamen met ons meedoen.


Voor meer foto's kijk hier